
Met de oprichting van het Bauhaus door Walter Gropius was in 1925 vraag naar verblijfplaatsen voor de directeur en zijn volgelingen van het Bauhaus. Gropius ontwerp half-vrijstaande huizen en een huis voor de Bauhaus directeur die op een afstand van 20 meter van elkaar afliggen. De nederzetting werd gebouwd in de directe nabijheid van het Bauhaus gebouw in een klein bos en was betrokken in de zomer van 1926. De huizen zijn de huizen vernoemd naar hun eerste bewoners.

Walter Gropius woonde in het directeurshuis (meisterhaus) samen met zijn vrouw van ISE van 1926 tot 1928. Hannes Meyer volgde hem als directeur van het Bauhaus van 1928 - 1930 op en Mies van der Rohe van 1930 - 1932. In dit Huis van 1930 tot 1932 woonden ook Ludwig. Na de sluiting van het Bauhaus in Dessau 1 oktober 1932 was het directeurshuis in eerste instantie uit de stad verder geleasd en later verkocht.
Het directeurshuis samen met de aangrenzende halfvrijstaande huis van László Moholy-Nagy werd tijdens een geallieerde luchtaanval op 07 maart 1945 vernietigd. Tijdens het verwijderen van het puin van de half-vrijstaande huis werd de vloer van de kelder van het Gropius huis bewaard.
In 2002 werd het gemeente van Dessau uit particuliere handen verworven om zichzelf de optie te geven voor een mogelijke reconstructie. 'De Stichting Bauhaus' Dessau die in 2003 zo getiteld werd "Update van de moderne" begonnen een campagne gericht op het voorkomen van een origineel-achtige reconstructie van de Gropius huis. Men had niet de moed om het Gropius huis en de aangrenzende halfvrijstaande huis te reconstructueren voor een lange tijd. Maar in het einde van 2007 kreeg het door internationale concurrentie "voor de afwikkeling van het Meisterhaus" alsnog stedelijke reparatie aangeboden, die resulteren in mei 2008.
Niettemin, besliste de gemeenteraad van Dessau-Roermond de wederopbouw van de huizen van Gropius en Moholy-Nagy "in een corporate identity met de hedendaagse fysieke mogelijkheden geïdentificeerd door de bauzeitlichen Kubaturen en volumes" op 10 September 2007. De Office van Nijo werd in opdracht van architecten uit Zürich een van de twee tweede deelnemer. Een jaar later stad en architectenbureau parted opnieuw, overeengekomen!
Er volgde in September 2009 een nieuw initiatief: een kleine groep van uitgenodigde architectenbureau uit Duitsland, Oostenrijk, en Engeland moet eindelijk duidelijkheid over de vorm van wederopbouw geven. De keuze viel op de Berlijnse architectuur Office Bruno Fioretti Marquez, die de jury overtuigde met zijn "hedendaagse uitvoering" van historisch gegeven in maart 2010.
Het ontwerp toont de historische overzichten van de huizen van Gropius en Moholy-Nagy in een "blur", die verwijderd de wederopbouw tot nu toe van de wederopbouw, anders alleen een nieuw gebouw zou zijn geslaagd.
De uitvoering van het ontwerp begon met een "tuin partij bij ISE Gropius" op de 11.07.2011. Om dit te doen, was het huis Emmer eerste afgebroken. Er is dan een rehabilitatie en versterking van de historische kelder waarop het nieuwe gebouw zal worden gebouwd. Ondertussen blijkt echter dat de essentiële kenmerken van het originele ontwerp door Bruno Fioretti Márquez niet haalbaar zijn. Dus, de envelop gebouw moet bestaan uit een schuimglas witte concrete. Sinds dit gebouw materiaal in Duitsland maar nog niet goedgekeurd, moest worden ontweken op opgeblazen beton. Het ontwerp van het venster zal veranderen. Was oorspronkelijk bedoeld om giet een hars in de openingen frameless venster. Nu, het venster zal bestaan uit elkaar geschmolzenem glas. Een ander probleem opent in de bouwkosten, die voor de wederopbouw van het huis Gropius en de half-vrijstaande huis door Moholy-Nagy nu aan ongeveer 4 miljoen EUR opgeteld. Een verplichte voltooiingsdatum is momenteel onbekend. Of bezoekers soortgelijke gebouwen van de historische kelder van het huis Gropius later eens de sarcofaag inspireren zal, valt nog te bezien. At ten minste de leiders van de stad Dessau-Roßlau lijken zelfs met het compromis te worden voldaan.
bron: meiserhauser.de
De lerarenwoningen in Dessau 1925-1926
De bouw van de in 1926 voltooide lerarenwoningen, de zogenaamde 'Meisterhauser' (een vrijstaand huis voor Gropius en drie twee-onder-één-kapwoningen voor de families Klee en Kandinsky, Muche en Schlemmer, Moholy-Nagy en Feininger), was de eerste gelegenheid voor Gropius zelf kreeg een eigen plattegrond. Op de begane grond van de dubbele woningen bevonden zich woonkamers, een kleinere eeetkamer met daaraan gekoppeld een goed uitgeruste zone met keuken, aanrecht en voorraadkamer. De grootste luxe van de dubbele woningen was waarschijnlijk de uitvoering met een ruim atelier op de eerste etage. Ze waren stuk voor stuk voorzien van ee veranda en balkons. Bij Gropius vrijstaande woning lagen de belangrijskte vertrekken op de begane grond: een woonkamer annex werkkamer kon met de belendende eetkamer tot één grote ruimte worden gemaakt. Vanuit beide vertrekken had met toegang tot de veranda. De gekozen plattegronden werden vaak conventioneel genoemd en ook een grote zolderruimte op de bovenste verdieping van Gropius huis, ideaal op het zuidwesten gelegen, ontving kritiek. Het exterieur gaf Gropius vorm door de nadrukkelijke toepassing van kubistische lichamen, die heir op nieuw als harmonieuze verzoening tussen verticale en horizontale krachten de oude statica van de tradiotionele architectuur vanuit de geest van De Stijl opnieuw te definieerden. Hannes Meyer noemde de lerarenwoningen 'ingenieuze neo-plastische constructies". Mies van der rohe wiste elke herinnering aan de vroegere bewonder Gropius door in 1930 de groet woon- en eetruimite op de begane grond volledig anders in te richten.
bron: Bauhaus, Magdalena Droste, Taschen 2010
Reconstructie 2011

Luchtfoto wat er over is na het bombardement in 1945
Bauhaus
- Assymmetrie in de gevels
- Functionele plattegronden
- Moderne materialen
- Productief
- Verticale en horizontale lijnen
- volume achtige vormen
- geen diagonalen
- rood, geel, blauw -> primaire kleuren
- zwarte lijnen, witte vlakken
- elementaire deeltjes
- rationeel
- universaliteit
- abstract
- efficient bouwen
- machinaal karakter
- iedere functie aparte ruimte
- gaat niet om materiaal
- ruimte staat centraal, functie
- doorlopende horizontale en verticale lijnen in gedachten
- zwevende vlakken met een vast element in het midden
- centraal georganiseerd
- Verschillende perspectieven
- kunstenaars, architecten en samenwerken
- massaprodcutie
- alle kunst in dienst staan van de architectuur volgens Gropius
- schilderkunst
- dynamisch
- vormovereenkomst tussen letters en figuren
- invloeden van de stijl en het constructivisme
- kleurbeperking
- staalskeletbouw, prefabbouw, vliesgevel
- variatie in raam en profielbreedte
- beïnvloed door Arts en Crafts
- textuurverschillen goed zichtbaar
- heldere constructie
- glas en gietijzer
- ritmisch
- herhaling
- openheid
- basisrichtingen
- open karakter
- reliëf werking
- schijnbare gewichtsloosheid
- non-figuratief
- geen persoonlijke invulling
- wit en zwart, zwarte lijnen
Videomateriaal
Plattegronden


- 2 woningen in 1 gebouw
- Bij scheiding aan beide kanten een atelier
- Op een dezelfde plek ontmoeten
- Lijkt symmetrisch, maar is het niet
- Basiselementen plattegrond vormen een geclusterde organisatie
- Vierkant en rechthoeken
- Geclusterde ruimtes
- Iedere ruimte voorzien van uitzicht
- Indirect licht op noord-kant
- Weinig direct licht
- Stijgpunten zijn naar het licht gericht
- Kleine verkeersruimte met veel deuren
- Ingang, benadering zijdelings, vanuit verschillende richtingen
- Grote centrale ruimte
- Circulatie, hal centraal gelegen
- Pad langs de ruimtes
Gevels
- Primaire vormen
- open-dicht
- Kubusvormen, rechthoekige vormen
- Platdak
- Geclusterd
- Dynamiek
- herhalingen
- ontmoeten en doordringen; één gebouw, maar twee woningen. Bij attelier ontmoeten de woningen elkaar maar scheiden elkaar wel met een wand.
- Labiel door de kruisende en onevenwichtige elementen
- ruimte, overkoepelend dak, verdiept basis vlak
- Groot schaduw patroon, zwevend effect
- Relatie binnen en buiten, grote ramen, balkons, vanuit de meeste binnen ruimte een deur
- Asymmetrie en symmetrie door openingen in vlakken
- verticale en horizontale lijnen
- licht-donker contrast
- overdag gevel licht, raampartijen donker- s'avonds gevel donker, raampartijen licht
- symmetrie. De meisterhauser lijken symetrisch maar zijn dit in werkelijkheid niet. In mijn ontwerp zal de plattegrond symmetrisch lijken, maar door speling met de balkons zal dit vanaf de buitenkant niet te zien zijn.
- Tijdloos. Alle ontwerpen van Gropius zijn tijdloos
- De ateliers bestemd voor de bewoners waar ze elkaar zullen ontmoeten.
- Stapelen: De meisterhauser zijn opgebouwd uit grote witte opgestapelde blokken.
- Samenhang, woningen vormen een geheel
- Optimaliseren vorm voor functie
Bronnen
boeken: Walter Gropius en Bauhaus van Taschen Vokskrant
video: http://www.youtube.com
Maquette
Uit het boek van "Western"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten